Танкът беше разглобен в Лвовския БТРЗ, бойната машина беше Т-54.
След унищожаване на тази техника много поддръжници на договора твърдяха, че изобщо не съжаляват за T-54/55, тъй като тези превозни средства са изживели полезността си и са просто безсмислени в съвременните бойни условия. От друга страна в света има много примери за успешна модернизация и използване на тези ОБТ. По-специално, ВСУ все още имат на въоръжение словенския M55S, прехвърлен в Украйна през октомври 2022 г.
В Украйна, въпреки унищожаването на парка Т-54/55, имаше доста добра модернизация на този ОБТ за времето си – АМГ. Танкът получи двутактов многогоривен дизелов двигател 5ТДФМ с мощност 850 к.с. . Нивото на сигурност беше повишено, системата за управление беше актуализирана, а резервоарът получи възможност за промяна на калибъра на цевта. Имаше избор от 125 мм и 120 мм.
Но най-интересното решение относно използването на старичкия ОБТ беше решението на китайския военно-промишлен комплекс.
През 2018 г. на авиокосмическия салон в Чжухай (Zhuhai Airshow 2018) беше демонстриран интересен екземпляр от Poly Technologies, а именно китайският БМПТ QN506 на шасито на средния танк Тип-59 (WZ-120), който е копие на съветския T-54 .
Старото шаси получи боен модул с 30-мм автоматично оръдие, 7,62-мм картечница и гранатомет, както и 20 НУРС с 4 ПТРК – китайски аналози на FGM-148 Javelin. Но най-интересното е, че по това време танкът вече имаше платформа за изстрелване на дронове, която беше част от стандартното му окомплектоване.
Всъщност, много актуална машина за огнева поддръжка, без изобретяването на колело. Какъв ли щеше да е потенциалът по въпроса за по-нататъшното развитие на едно привидно остаряло шаси, ако не беше споразумението от 1990 г…
Източник: Александър Коваленко