Става въпрос за това, че изтребителят, уж пето поколение, Су-57 за първи път пристигна в Китай за участие в изложението Airshow China 2024 в Джухай.
Отделна тема заслужава самото пристигане на руския боен самолет в Китай на фона на миротворческите изказвания на Пекин, но искам да насоча вниманието към нещо друго…
Този Су-57 носи бордови номер 054. Това не е нов самолет, а стар, изпитателен прототип Т-50-4, въведен в експлоатация през 2012 г.! Тоест Русия изпрати на изложението в Китай не нова серийна продукция, а 12-годишен самолет, който е прототип.
Една от причините за това решение е ниската надеждност на серийните образци, които в момента се сглобяват.
През юли 2021 г. генералният директор на Обединената авиостроителна корпорация на Русия Юрий Слюсар увери, че от 2022 г. Министерството на отбраната на Русия ще получава по 12 нови изтребителя Су-57 годишно! Слюсар уверяваше в това не само пред обществеността, но и лично пред президента на Русия Владимир Путин. На практика обаче, на година се произвеждат по 2-3 самолета Су-57, при това те не влизат веднага в експлоатация.
На 24 декември 2019 г., в района на летището Дзёмги в Хабаровския край, първият сериен самолет Су-57 катастрофира поради отказ на системата за управление на полета. Вторият „сериен“ изтребител Су-57, предаден на Въздушно-космическите сили през декември 2020 г., премина още няколко години изпитания в Държавния летателно-изпитателен център в Ахтубинск (ГЛИЦ).
Цялата руска „серийна“ линия на Су-57 се нуждае от доработки и настройки след напускане на завода, и именно по тази причина в Китай бе изпратен самолет, който е доработван 12 години и на който може да се разчита, че по пътя към Джухай няма да се повреди.
Всеки път, когато уникалният в света изтребител пето поколение Су-57 излита, за да изстреля ракета Х-69 по Украйна, почти всички канали за наблюдение съобщават за това. Самолетът-невидимка в цялата му „слава“!
Източник: Александр Коваленко