Руските власти поискаха от Казахстан и други „приятелски“ страни да помогнат за осигуряването на пътнически въздушен транспорт в Русия.

Руските власти поискаха от Казахстан и други „приятелски“ страни да помогнат за осигуряването на пътнически въздушен транспорт в Русия.

Това съобщи руският министър на транспорта Роман Старовойт, предаде Интерфакс.

Става дума за т.нар. каботажни превози, които позволяват на чуждестранна авиокомпания да извършва полети на територията на друга държава. В Русия преди това такова право имаха само местните авиокомпании.

Според министъра, Москва води преговори за каботаж, по-специално с Казахстан, където коефициентът на авиационна мобилност (средният брой полети, извършени от един жител на страната) се е увеличил с повече от 35 % през тази година.

“Каботажът е най-лошият начин за работа, защото всичко се източва от националната икономика. Да, запушвате дупката, но губите пари. Това е най-лошото решение от всички“, казва Фьодор Борисов, главен експерт на Държавния изследователски институт за гражданска авиация.

В същото време, ако проблемът не бъде решен бързо, пътническият трафик ще намалее, предупреди Борисов. Според консервативния сценарий, през 2024 г. руските авиокомпании ще превозват 112 млн. души, но през 2025 г. е възможно те да намалеят до 95 млн. души, а през 2026 г. – до 91 млн. души. След това се предполага, че индустрията ще започне да се възстановява, но през 2030 г. се очаква да превози само около 127 млн. пътници, което е по-малко от данните за 2019 г.

Преди началото на войната срещу Украйна руските авиокомпании са експлоатирали 850 самолета, а до началото на 2023 г. общият им флот е намалял до 736 лайнера, съобщава The Moscow Times, позовавайки се на консултантската компания Oliver Wyman. До 2026 г. броят на самолетите може да бъде намален наполовина.

Руските власти планират да заменят чуждестранните самолети за сметка на собственото си производство. През 2024 г. Русия планираше да построи 20 самолета „Сухой Суперджет“, седем Ту-214, шест линейни самолета MC-21 и два турбовитлови Ил-114-300. В действителност бяха построени два Ту-214 и един Ил-96-300. След това производствената програма беше намалена. През 2025 г. вместо планираните 82 самолета сега се очаква да бъдат произведени само 20 самолета. Планът за 2026 г. е намален от 120 на 97 самолета.

В края на миналата година Ройтерс съобщи, че от началото на войната с Украйна руските власти са отделили над един трилион рубли (над 12 млрд. долара) от бюджета за подпомагане на гражданската авиация, засегната от западните санкции.

Западните анализатори смятат, че тези инвестиции в най-добрия случай ще бъдат достатъчни само за запазване на самолетния парк.

Източник: Радио Свобода