Руският КамАЗ се оплака от отказа на китайските партньори да споделят технологии

Руският КамАЗ се оплака от отказа на китайските партньори да споделят технологии

Руският бизнес, както и правителството, се надяват на завръщането на западни компании и инвеститори, които напуснаха страната след началото на пълномащабната война. Обаче надеждите, че Китай и други „приятелски“ към Русия страни ще заменят западните партньори, не се оправдаха.

Стратегията за развитие на руския автомобилен сектор предвиждаше тясно сътрудничество със страните от Изтока, по-специално с китайските партньори, както и прехвърляне на източни технологии в Русия.

Въпреки това, китайските компании не проявяват интерес към технологично сътрудничество с руските производители. Те не са готови да предават своите технологии, което стана ясно за много участници на пазара. Освен това Китай остава силно зависим от западните технологии и пазари, което допълнително усложнява възможността за такава кооперация.

Дълго време КамАЗ имаше западен партньор. Най-големият акционер на автозавода е „Ростех“ (47,1% към края на 2022 г. — последните данни), а 15% принадлежаха на немската Mercedes-Benz Group (бивша Daimler). Тяхното партньорство започва през 2008 г., когато Daimler влиза в капитала на КамАЗ. След началото на войната компанията спря дейността си в Русия и тази година продаде акциите си в КамАЗ.

Източник: Omelyan News