Супермаркетите започнаха масово да наемат тийнейджъри заради недостиг на кадри

Супермаркетите започнаха масово да наемат тийнейджъри заради недостиг на кадри

В периода от юли до септември 2024 година в Русия значително се е увеличил броят на обявите за кандидати на възраст от 16 до 18 години: търсенето на работници за опаковане е нараснало три пъти, търсенето на мениджъри за работа с клиенти – 2,5 пъти, а на продавачи – два пъти. Интересът към търговските мениджъри в тази възрастова категория се е увеличил с 93%, а към служителите в търговските зали – с 90%, пише „Коммерсант“, позовавайки се на проучване на „Авито Работа“. Експерти, интервюирани от изданието, посочват, че това е свързано с растящия дефицит на кадри в страната.

В ресторантьорската индустрия броят на обявите за кандидати над 16 години е скочил със 117% за година, а за тези над 14 години – със 76%, според данни на HeadHunter.

Тенденцията се потвърждава и от участници на пазара. Например, в „Магнит“ броят на наетите млади служители на възраст 16–17 години за първите девет месеца на 2024 година се е увеличил девет пъти. В X5 Group, на летните пилотни площадки, са работили над 4 хиляди тийнейджъри, като 20% от тях са останали на работа в „Пятерочка“. В „Теремок“, „Тануки“ и други вериги също отбелязват увеличение на интереса от млади кандидати.

По-рано наемането на служители под 18 години не беше широко разпространено поради значителните разходи за обучение, които бяха съпоставими с тези за възрастни работници. Но поради исторически ниското ниво на безработица, което през август 2024 година достигна 2,4%, работодателите започват да разширяват възрастовите критерии за наемане, като приемат както по-млади, така и по-възрастни служители. Както отбелязват в „Магнит“, „Якитория“ и X5 Group, компаниите все по-често наемат и служители над 50 години.

Източник: Санкции в РФ