Министерството на просвещението на Русия е издало методическо ръководство, което задължава учителите при работа с деца на мигранти да проверяват тях и родителите им в Реестъра на контролираните лица на МВР, както и да ги наблюдават, включително в социалните мрежи. Юристи и експерти по образование, цитирани от „Агентство“, твърдят, че документът нарушава поне четири основни права и свободи, гарантирани от Конституцията на РФ.
Детайли:
Методичките са публикувани на сайтовете на регионалните министерства на образованието в Башкортостан, Свердловска и Смоленска области. Според „Ведомости“, те са изготвени с участието на Министерството на образованието и науката и МВР, както и специалисти от Московския държавен психолого-педагогически университет и „Центъра за защита на правата и интересите на децата“.
- При записване на дете в училище учителите трябва да проверят данните за него и родителите му в новия Реестър на контролираните лица, създаден в началото на годината за наблюдение на мигрантите.
- В ръководството е включен чеклист за „идентифициране на склонности към престъпления“, в който попадат пренебрежително отношение към „историческата памет, традиционните руски ценности и държавната символика“, отказ от участие в „Разговори за важното“, нежелание за включване в обществения живот, интерес към политически, социални и религиозни теми, дрехи и предмети със символика на „екстремизъм“ или на страната на произход, недоверие, затвореност, различно мнение от „общественото“, материални затруднения, интерес към „деструктивни“ интернет ресурси.
- За „работа“ с такива деца се препоръчват поне три срещи годишно с участието на класния ръководител, учители и психолози, както и включване на социални служби, медицински институции, мигрантски организации, полиция, прокуратура и ФСБ.
Оценки на експерти:
Юристът на „ОВД-Инфо“ Валерия Ветошкина посочва, че следенето на политически възгледи нарушава свободата на изразяване (чл. 29), а проверката на тетрадки, лична кореспонденция и активност в социалните мрежи посяга на правото на личен живот (чл. 23 и 24). Насочеността само към чуждестранни деца може да се разглежда като дискриминация по национален признак (чл. 19).
Педагогът Дмитрий Зицер определя документите като дискриминационни и „въвеждащи презумпция за виновност“ на децата-мигранти. Съпредседателят на профсъюза „Учител“ Всеволод Луховицки отбелязва, че учителите се настройват предварително, че именно тези деца ще водят „неправомерни разговори“. Лидерът на „Алианс на учителите“ Даниил Кен нарича въвеждането на методичките „създаване на институт за цензура и подчинение“.
Според данни на МВР, в Русия живеят над 638 хиляди непълнолетни деца мигранти, които потенциално могат да бъдат засегнати от новите указания.
Тези препоръки са част от по-широка антимигрантска кампания на руските власти след атентата в „Крокус сити хол“. Вече е въведена и забрана за прием на деца мигранти в училища без изпит по руски език.
Източник: „Агентство“/Телеграм