Отново срив в системата за поддръжка на руските хеликоптери.
В Томска област беше регистриран инцидент с хеликоптер Ми-8. Макар подробностите да не са напълно ясни, за мнозина подобни новини вече не предизвикват изненада. Причината – дълбоката системна криза в руския авиационен сектор.
Още през 2020 г. Московската междурегионална прокуратура започна разследване по повод използването на фалшиви компоненти в разбилия се през 2018 г. Ми-8 край Твер. Разкритията показаха, че руски заводи години наред монтират несертифицирани, а понякога и амортизирани детайли както в ремонтирани, така и в новопроизведени машини.
Подобен случай имаше още през 2007 г. в Либерия, когато Ми-8МТВ-1 се разби след разрушаване на лопатка от опашния винт. По-късно се установи, че същата лопатка е използвана три пъти над допустимото, като идентификационните номера са били манипулирани.
През 2019 г. се разкри, че Воронежското авиастроително обединение доставя несертифициран авиационен титан не само за пътнически самолети като Sukhoi SuperJet 100, но и за правителствения Ил-96-300ПУ, както и за новите МС-21 и Ил-112В.
А на 1 септември 2020 г., в Афганистан, Ми-171 се разби вследствие на техническа неизправност, въпреки скорошен ремонт, извършен от руски специалисти.
Тези примери сочат към дълбоки и хронични проблеми в руската военна и гражданска авиация. Руската техника все по-често се оказва заплаха не за противника, а за самите екипажи.
Източник: Александр Коваленко