Поредна партида унищожени руски ремонтно-евакуационни машини БРЕМ-Л “Беглянка”.

ⓒ Александър Коваленко

Някой би казал: „Ей, ама това е влекач на камиони, намерил си за какво да говориш. По-добре ни разкажие за поредния изгорял Т-90М „Пробив“ или за ВТС „Ладога“”

Но това е като да погледнем проблема отгоре, да речем, от висотата на полета не на лъчеперка от разред Зарганоподобни, а на белоопашат орел.

И така…

До 2024 г. БРЕМ-Л “Беглянка” не присъстваше често в техническото оборудване в зоната на БД в Украйна и за целия период на пълномащабната война, до януари тази година, РОВ изгубиха само 2 такива машини. Това не е изненадващо, тъй като в самата руска армия има само няколко бройки.

Работата по проекта БРЕМ-Л започва през 80-те години, а първият му прототип е създаден през 90-те години. Руската армия обаче беше много скептична по отношение на концепцията за бронирана ремонтно-евакуационна машина, базирана на БМП-3, фокусирана изключително върху евакуацията на същия тип техника, и следователно, въпреки много обширния парк от ББМ, не бързаха да го поръчват масово. Вместо това успяха да пробутат данните за БРЕМ-Л на ОАЕ🇦🇪 и Венецуела🇻🇪.

Но от януари насам в Украйна е налице буквално масово използване на тази конкретна рядка техника, което предполага, че РОВ имат причина да управляват прототипи дори на такива уникални образци.

Първо, през 2024 г., през януари, февруари и март, РОВ постави едновременно три рекорда по загуба на специални превозни средства (които включват БРЕМ). А преди това, през 2-те години на войната, загубите в тази категория възлизат на повече от 1260 единици. В същото време във вълната от тези две години са използвани БРЕМ, базирани на танкови шасита, по-точно БРЕМ-1.

Второ. Загубите на руска ОБТ в Украйна доведоха до това, че сега има по-голяма нужда от евакуация на по-леките превозни средства с тегло до 40 тона. Следователно,  нараства необходимостта от БРЕМ-Л, която Т-90М “Пробив” не може да изтегли, нито БМП-2 или дори Т-54/55. 

Източник: Александър Коваленко