Украйна продължава стратегията си за изтласкване на руската авиация

Украйна продължава стратегията си за изтласкване на руската авиация

© Александър Коваленко

В 3 часа сутринта на 19 април три стратегически бомбардировача Ту-22М3, натоварени с 6 ракети Х-22, излетяха от руското летище Енгелс-2, за да нанесат удари по територията на Украйна. Пусковете на ракети започнаха около 04:55, а около 06:00 беше унищожен един от носителите на Х-22 – самолет Ту-22М3, който се разби в Ставрополския край. На 19 април 2024 г. въоръжените сили на Украйна едновременно постигнаха два недостижими досега резултата. Първият е прехващането на две ракети Х-22, което никога досега не се е случвало през целия период на пълномащабно нахлуване в Украйна, тъй като Русия използва тези ракети от 2023 г. за удари предимно в региони, където няма Patriot и системи за противовъздушна отбрана SAMP/T. Второто е унищожаването на Ту-22М3 във въздуха, които преди това бяха унищожавани само на земята.

Но този успех на украинските въоръжени сили трябва да се разглежда във връзка с друг успешен удар по руски войски – на летището във временно окупирания Джанкой. През нощта на 17 април в резултат на ракетен удар в района на Джанкой дивизионът на 18-ти зенитно-ракетен полк беше почти напълно елиминиран. Унищожени са 4 пускови установки за ПВО С-400; най-малко три радара, по-специално 92N2E и 91N6E; както и редкия, уникален комплекс Фундамент-М. Освен системите за противовъздушна отбрана са повредени и намиращите се на летището самолети, но данните за броя на загубите в състава им се уточняват.

По този начин можем да кажем, че въпреки трудната ситуация с доставките на оръжия от международните партньори на Украйна, предимно системи за противовъздушна отбрана, Генералният щаб на въоръжените сили на Украйна не се отказа от стратегията за изтласкване на руската авиация от временно окупираните територии и украинските въздушно пространство. В началото на 2024 г. стана ясно, че след успешна кампания за изтласкване на руския Черноморски флот и бягството му от временно окупирания Севастопол, авиацията ще бъде следващата цел. И в първите месеци на 2024 г. този план работеше като часовник.

От началото на 2024 г., на 14 януари и 23 февруари, украинските въоръжени сили са унищожили два уникални самолета A-50 тип AWACS. Сериозно повреден е и центърът за управление на Ил-22. Освен това от началото на 2024 г. са свалени 18 тактически самолета Су-34 и Су-35. В допълнение към работата по въздушни цели в и около украинското въздушно пространство, украинските сили за сигурност извършваха редовни удари по руски летища както във временно окупираните територии, така и в самата Русия. Например на 5 април неидентифицирани БПЛА атакуваха летището в Морозовск, където са съсредоточени Су-34.

Имайки ограничения за използване на западни оръжия на територията на Русия, както и недостатъчното им количество от гледна точка на доставка дори за използване в границите на самата Украйна, украинските въоръжени сили се опитват да излязат от ситуацията сами и с болезнени целенасочени удари по врага. И това работи, тъй като ресурсът на руските ВКС не е неограничен, особено като се има предвид уникалността на почти цялата им стратегическа авиация.

Например Русия не може да произвежда самолети А-50 и следователно всяка такава загуба е сравнима със загубата на ракетния крайцер „Москва“, който руските корабостроители също не могат да построят. Загубата на Ту-22М3 се превърна в уникален феномен, тъй като този самолет по принцип не можеше да бъде свален поради функционалността му на далечни разстояния. И ако по-рано Ту-22М3 се чувстваха в безопасност далеч от украинското въздушно пространство при изстрелване на Х-22, то през 2024 г. тази ситуация се промени.

Преди малко повече от месец руският министър на отбраната Сергей Шойгу се похвали, че Русия е започнала производството на тежки авиационни бомби ОФАБ-3000, с които веднага започнаха да заплашват Украйна. Но факт е, че засега тези бомби могат да се използват само от Ту-22М3, а за това той ще трябва да влезе в малкия обсег на системите за противовъздушна отбрана. Голям, тромав, много по-близо, отколкото при атаките на Одеса. Какво може да се обърка?

За по-малко от шест месеца Украйна, в много трудни и ограничени условия, успя значително да подкопае вярата на руските пилоти в тяхната безнаказаност при извършване на разузнавателни или бойни полети. Разширена е зоната на въздействие върху руските летища както на временно окупираните територии, така и на територията на самата Русия. Организирано е систематично унищожаване на системи за противовъздушна отбрана, покриващи летища и подходи към тях.

Процесът на изместване продължава и в случай на подновяване на подкрепата, както и разширяване на набора от заявени оръжия от партньорите, въоръжените сили на Украйна ще могат да катализират този процес през втората половина на годината. Ще бъде изключително трудно да се изтласка Русия от украинското въздушно пространство, тъй като именно авиацията играе доминираща роля в настъпателните кампании на руските войски. Но това не е непосилна задача и изпълнението й върви с пълна сила. Преди няколко години имаше много съмнения, че руският флот ще напусне Севастопол и времено окупирания Крим, но днес флотът им вече не е там. Точно същото решение се очаква и по руският авиационен компонент. Освен това можем да говорим не само за територията на Украйна, но и за руските региони, граничещи с Украйна. Такава близост става опасна за руските въздушно-космически сили.

Източник: Александър Коваленко, специално за MInval.az