В Русия не обичат да си спомнят, че не Сталин е построил съветската промишленост, а Албърт Кан.
Разказваме на читателите на @Pravda_Gerashchenko за американския архитект, който за кратко време създава основните заводи на СССР.
Американският специалист
В края на 1920-те години повечето отрасли на машиностроенето в СССР са в зачатъчно състояние: машините и оборудването основно се купуват от чужбина, а производството на автомобили и трактори практически липсва. СССР няма собствени специалисти за индустриализацията, но в САЩ те съществуват.
В началото на XX век всяко пето промишлено предприятие в САЩ е проектирано от фирмата на Албърт Кан. Наричан „създателя на Детройт“ и „бащата на съвременната американска фабрика“, той строи заводи за Ford, General Motors и Chrysler. През 1928 г. Кан е поканен в СССР.
Американците в СССР
От 1929 до 1932 г. под ръководството и с участието на фирмата на Кан са проектирани и оборудвани над 500 обекта – от обувни и текстилни фабрики до тракторни и автомобилни заводи.
Американецът разработва метод, благодарение на който заводите не се строят с години, а за шест месеца. Първо се сглобяват в САЩ, после се разглобяват, транспортират до СССР и там отново се събират.
Бюрото на Кан не само проектира съветската промишленост, но и подготвя 4000 местни архитекти и инженери.
„Благодарност“
Американците получават заплащане за своята работа, но скоро името на Кан в СССР фактически попада под забрана. През 1938 г. списание „Архитектура СССР“ цинично заявява, че в Москва никога не е имало бюро на Кан и че индустриализацията е дело на съветските архитекти, вдъхновени от „великите идеи на социализма“. Същите съветски архитекти и инженери, обучени от Кан, са репресирани в края на 1930-те години.
Източник: Pravda Gerashchenko