Концернът „Алмаз-Антей“ замрази проекта за разработка на електрическия кросоувър e-Neva, пише „Комерсант“, позовавайки се на източници. През 2023 г. прототипът на този автомобил беше разгледан от Путин, който поиска проектът „да не бъде изоставян“.
Детайли
Разработката на e-Neva не е получила финансиране, а „Алмаз-Антей“ е претоварен със задачи по военни разработки, съобщават източниците на „Комерсант“. Концернът не разполага нито със собствени средства, нито с необходимите компетенции за реализацията на проекта, казва един от събеседниците на изданието.
▪️ Източникът на „Комерсант“ отбелязва, че „Алмаз-Антей“ е поел разработката на автомобила, за да увеличи дела на гражданското производство по нареждане на властите. В момента обаче концернът има други приоритети, допълва той.
▪️ За първи път „Алмаз-Антей“ обяви разработката на e-Neva през 2021 г. Той беше замислен като електрически кросоувър с пробег от 463 км с едно зареждане и максимална скорост от 197 км/ч. Планираше се и версия с хибриден двигател, работещ на газ или водород.
▪️ Производството на e-Neva трябваше да се осъществява в бившия завод на Toyota в Шушари, Санкт Петербург. Планираното начало на серийното производство беше през 2026 г. В началото на 2024 г. министърът на промишлеността и търговията Денис Мантуров заяви, че работата по проекта продължава, въпреки че „Алмаз-Антей“ „в момента е претоварен с основните си задачи“.
▪️ През януари 2023 г. експерименталният прототип на e-Neva беше показан на Путин. Тогава Путин оцени положително разработката, вдигайки палец нагоре, и каза: „Продължавайте <…>. Трябва да се разширява вътрешният пазар. Разбирам, че има много работа, но не изоставяйте проекта“.
Контекст
Посещенията на Путин в различни предприятия обикновено са съпроводени с демонстрация на „иновативни“ разработки. Например, по време на посещението му в „АвтоВАЗ“ през януари му бяха показани няколко нови модела. Това активно се използва от пропагандата за демонстрация на „постиженията“ на руската индустрия. В действителност обаче част от тези проекти се оказват просто пиар кампании, както показва историята на e-Neva.
Източник: Агентство. Новости