ⓒ Александър Коваленко
По проверени данни за целия период на пълномащабната война в Украйна руските ВВС са загубили 25 фронтови бомбардировача Су-34. При това последната проверка на загубите е от 22 декември 2023 г.
По непроверени данни руските ВВС са загубили над 50, унищожени и повредени Су-34 за две години.
Припомням, че в началото на пълномащабното нахлуване в Украйна руските ВВС разполагаха със 110 Су-34, от които по-малко от 100 бяха боеспособни.
Междувременно Русия продължава да произвежда Су-34 и потенциалът и е в рамките на една ескадрила на година, тоест от 10 до 12 самолета, или 1 самолет на месец. С други думи, Ако загубите на Су-34 бъдат доведени до ниво от 2-3 самолета на месец, ще бъде невъзможно да се компенсират загубите им с производство и общият брой ще отиде към “минус”. Но това дори не е важно…
При падането на Су-34 има голяма вероятност пилотът да загине. И докато руският военно-промишлен комплекс може сам да построи самолета за един месец, получаването на квалифициран пилот-ас за Су-34 е възможно само след 5-10 години обучение, постоянни тренировки, практика и т.н.
Интересно е също, че дори пилотът да успее да катапултира, не е факт, че ще оцелее след кацане. Факт е, че руските пилотски седалки са направени като за хора и при кацане на грешната земя пилотите често си чупят вратовете, някои са си чупили гръбнака или крайниците.
Всичко казано по-горе води до факта, че при стабилна стрелба на Су-34, в даден момент руските ВВС могат да имат проблем с основната работна птица, използвана за удари с КАБ.
Източник: Александър Коваленко