Производителят „АвтоВАЗ“ официално обяви старта на сервизна кампания заради софтуерен дефект, който води до блокиране на волана при Lada Vesta от новото поколение (NG). Проблемът е известен още от пролетта на 2024 г., но едва сега компанията признава рисковете, които той носи за шофьори и пътници.
Според официалното съобщение, дефектът се появява, когато водачът изгаси двигателя и го стартира отново в рамките на по-малко от 5 секунди. Това поведение е довело до блокиране на волана в редица случаи, включително по време на движение.
Компанията обяви, че ще премахне 5-секундното изчакване чрез софтуерен ъпдейт, който ще се извършва при следващо планово обслужване.
Въпреки сериозността на проблема, „АвтоВАЗ“ подчертава, че не става дума за официална „отзивна кампания“, а за подобрение на „потребителските характеристики“.
Първите масови сигнали за блокиращ волан при Lada Vesta NG се появиха още през 2024 г., включително и с реални видеозаписи и свидетелства на шофьори. Един от тях описва случая така:
„Зимен ден, 10 минути след тръгване, чек лампата премигна и при завой воланът блокира. Колата беше почти нова – под 2000 км пробег.“
В новата инструкция за експлоатация, публикувана през август 2024 г., вече е включено предупреждение да се изчаква поне 5 секунди между изключване и ново стартиране на двигателя – нещо, което не фигурира в предишните редакции.
Производството на Lada Vesta NG започна през март 2023 г., като стартът беше отложен поради войната и недостиг на критични електронни компоненти.
Източник: „Известия“, документация на Lada