Моряците от кораб „Viva 962“ в Бургас: Избягахме от Путин, военните ни изпратиха с хляб и вода

Избягал от севастопол

Запалихме двигателя, вдигнахме котвата и избягахме от Русия. Това разказа пред Maritime.bg капитанът на кораб VIVA 962 (IMO: 8878764), който миналата седмица се появи край нос Емине, а по-късно бе задържан и насочен към рейда на Бургас.

Мъжът се представи като Владимир и обясни, че проблемите с построения през 1993 г. кораб започнали още при анексирането на Крим от Русия – събитие, което украинецът от Измаил не приема и до днес. „Това е Украйна!“, заяви той в ексклузивно интервю, проведено от репортер на Maritime.bg от лодка в акваторията на Бургаския залив.

По думите му корабът е бил арестуван и задържан в Севастопол. „Там закони не съществуват“, коментира мъжът, който твърди, че са били неуспешни опитите за освобождаване на кораба на полския собственик, който го контролира през регистрирана в Панама компания. „После първи, а след това и втори агент се отказа от нас. Една вечер, в три през нощта, просто избягахме“, каза украинецът.

По думите му VIVA 962 по-късно е спрян от гранично-полицейски кораб на Русия, но след като „моряците обяснили, че плават с направление към Порт Кавказ или Новоросийск, били допуснати да продължат прехода“.

„Там престояхме още няколко седмици и когато разбрахме, че никой няма да ни обърне внимание – искат да вземат очевидно кораба, избягахме към Турция“, твърди още той.

Попитан как е възможно VIVA 962 да „избяга“ повторно и да напусне териториалните води на РФ при водени военни действия, Владимир заяви: „Пак ни настигнаха, този път голям катер на ВМФ. Направиха всичко не по законите. Дадоха ни хляб и вода. Издадоха ни предупредителен документ – да не извършваме подобно нарушение. И ни пуснаха“.

Запалихме двигателя, вдигнахме котвата и избягахме от Русия. Това разказа пред Maritime.bg капитанът на кораб VIVA 962 (IMO: 8878764), който миналата седмица се появи край нос Емине, а по-късно бе задържан и насочен към рейда на Бургас.

Мъжът се представи като Владимир и обясни, че проблемите с построения през 1993 г. кораб започнали още при анексирането на Крим от Русия — събитие, което украинецът от Измаил не приема и до днес. „Това е Украйна!“, заяви той в ексклузивно интервю, проведено от репортер на Maritime.bg от лодка в акваторията на Бургаския залив.

По думите му корабът е бил арестуван и задържан в Севастопол. „Там закони не съществуват“, коментира мъжът, който твърди, че са били неуспешни опитите за освобождаване на кораба на полския собственик, който го контролира през регистрирана в Панама компания. „После първи, а след това и втори агент се отказа от нас. Една вечер, в три през нощта, просто избягахме“, каза украинецът.

По думите му VIVA 962 по-късно е спрян от гранично-полицейски кораб на Русия, но след като „моряците обяснили, че плават с направление към Порт Кавказ или Новоросийск, били допуснати да продължат прехода“.

„Там престояхме още няколко седмици и когато разбрахме, че никой няма да ни обърне внимание – искат да вземат очевидно кораба, избягахме към Турция“, твърди още той.

Попитан как е възможно VIVA 962 да „избяга“ повторно и да напусне териториалните води на РФ при водени военни действия, Владимир заяви: „Пак ни настигнаха, този път голям катер на ВМФ. Направиха всичко не по законите. Дадоха ни хляб и вода. Издадоха ни предупредителен документ – да не извършваме подобно нарушение. И ни пуснаха“.

По думите му VIVA 962 първоначално плава към Турция, но после мъжете го насочват към България, защото „тук имат много приятели“.

Владимир разказва още, че са преживели два щорма в първите дни на месеца, но без проблем са се справили с прехода до България, макар по думите му VIVA 962 да е в изключително лошо техническо състояние.

Попитан дали има назначен агент у нас, той каза: „Да, Георги, не помня името на компанията“.

Според Владимир полският собственик следва да пристигне в България, за да осигури последващ ремонт на плавателния съд в Бургас. Той дори разкри, че съпругата му от Украйна вече е в южния български морски град.

„Ще ви поканим на кораба, когато всичко се оправи и сме вече на брега“, заяви украинецът. Вторият гражданин на Украйна – механик, се появи на мостика на VIVA 962, но не пожела да участва активно в разговора.

Владимир отправи благодарност към военните моряци от ВМФ на Русия, които са ги „пуснали“, към Ръководство на корабния трафик към ДППИ, на Морска администрация и Гранична полиция. „Момчетата ни транспортираха с катер от рейда до Бургас, купих си сим карта, телефон, провизии. Имаме всичко“, каза капитанът.

Съдебни актове на съдилища потвърждават голяма част от твърденията на капитана на кораб VIVA 962, който се намира на рейда в Бургас, но неизяснено остава как е допуснато отплаването му от Русия. Юридическите битки, свързани с кораба, са започнали преди шест години.

През февруари 2019 г. съд в Севастопол предава на гражданина Владимир Щейнберг кораба. Той не е бил успешно реализиран на търг, след като е бил арестуван за неизплатени възнаграждения на екипажа. Тогава собственик е била компания, базирана в ОАЕ, а корабът е плавал под името ANATOLIY GAVRILOV. По този начин плавателният съд става собственост на Щейнберг в рамките на изпълнително производство.

Корабът се намира на кей номер 227, а по-късно, на 2 юли 2019 г., е преместен от новия си собственик на кей № 221 в Камишовата бухта на Пристанище Севастопол. Именно това се превръща в отправна точка на бъдеща съдебна сага, сочи анализ на Maritime.bg по публични съдебни документи в Руската федерация.

Междувременно администрацията на Пристанище Севастопол завежда иск срещу Щейнберг за неизплатени такси. Решението, с което мъжът е осъден да ги заплати, е потвърдено на апелативна и касационна инстанция, което слага точка на първата фаза от спора.

През същата година и само дни след като му е възложен, Щейнберг продава на панамската компания „Viva Shipping 962 Corp“ кораба, а името му е променено на сегашното VIVA 962. В протоколи от сделката за първи път се споменава България. Новият собственик тогава е планирал корабът да премине ремонт в Бургас.

Действително тогава българска компания е получила запитване за извършването му, според информация на Maritime.bg.

На 4 август 2020 г. администрацията на пристанището уведомява представителя на новия собственик – капитанът, че кей №221 трябва да бъде освободен. Причината – липсата на техническа документация и изтекли разрешителни, поради което съоръжението е изведено от експлоатация.

С разпореждане на правителството на Севастопол от 22 септември 2022 г. кей № 221 е иззет от градска и предаден във федерална собственост. Месец по-късно, с разпореждане на Росимущество, съоръжението е предоставено за стопанисване на Федералното държавно предприятие „Научноизследователски и конструкторски институт за изпитателни машини, прибори и средства за измерване“ – Симферопол (НИКИМП).

Когато институтът приема обекта, VIVA 962 все още е на кея. През ноември и януари 2022 – 2023 г. институтът изпраща на компанията-собственик няколко писма с покана или да освободи съоръжението, или да сключи договор за ползването му, за което следва да извършва плащания.

През 2023 г. институтът завежда иск в Арбитражния съд на град Севастопол. Искането е съдът да признае, че компанията „Viva Shipping 962 Corp“ и капитан Щейнберг се обогатяват без основание, използвайки пристана, и да бъдат осъдени солидарно да заплатят 6 154 650 рубли, лихви за забава и да освободят съоръжението.

Старгейт Маритайм
В отговор панамската компания подава насрещен иск, настоявайки институтът да бъде задължен да сключи договор за стоянка на кораба, тъй като, според нея, плавателният съд няма възможност да напусне страната – заради друго висящо производство, свързано с продажбата на кораба и митнически документи, или да се премести на друг пристан, докато кей 221 не бъде въведен официално в експлоатация.

През юни 2024 съд постановява, че ползването на кея от кораба е без правно основание, а фактът, че той дълго време е бил изведен от експлоатация, не отменя задължението на собственика на кораба да го освободи.

Панамската „Viva Shipping 962 Corp“ обжалва решението, оспорвайки размера на задължението, което следва да заплати. С определение от 10 декември 2024 г. апелативният съд назначава оценъчна експертиза и спира производството. Експертното заключение е готово през юни 2025 г., а през юли производството е възобновено.

Междувременно „НИКИМП“ подава заявление за процесуално правоприемане – в частта относно задължението за освобождаване на кея то иска да бъде заменено от „Росморпорт“, нов стопанин на федералните пристанищни съоръжения. Съдът удовлетворява искането на 14 август 2025 г.

В същото заседание се разглежда и молбата на „Viva Shipping 962 Corp“ за отмяна на обезпечителните мерки, но съдът отказва.

Апелативната инстанция изследва доводите на страните, включително експертизата и предходните решения, и приема, че основанията за използване на кея без договор не са доказани. В резултат решението на първата инстанция е оставено в сила, с минимални корекции по изчисленията на лихвите, които панамската компания дължи.

Юридическият спор потвърждава част от думите пред Maritime.bg на капитана на кораба край Бургас, но според съдебните документи от 2019 г. до 2025 г. VIVA 962 не напуска пристан в Севастопол, въпреки многократните разпореждания и съдебни решения. Maritime.bg не откри публични съдебни документи, свързани с прехода на кораба от Севастопол до Порт Кавказ и после Новоросийск.

В петък капитанът на кораба заяви: „Избягахме от Русия!“.

Към момента остава неясно как, въпреки всички действащи съдебни и обезпечителни мерки, двама души са успели да изведат 84-метровия плавателен съд от руски води и по време на военни действия. Maritime.bg изпрати запитвания до компетентните руски институции по случая.

Източник: Martime.bg