През ноември 2024 г. танкерът „Lipari“, регистриран в Либерия, акостира в България след отплаване от руския пристанищен град Новоросийск. Той е пристигнал близо до рафинерията „Росенец“ – най-голямото предприятие за рафиниране на нефт на Балканския полуостров. Рафинерията беше национализирана от България след десетилетия под управлението на руската компания „Лукойл“, но въпреки това продължава да преработва руска нафта.
Наблизо до „Lipari“ се е намирал танкерът „Stamos“, регистриран в Малта, който през 2023 г. многократно е посещавал руски пристанища. Наблюдатели докладват, че тези танкери осъществяват трансфер на нефт директно в открито море – операция, която трае около 24 часа. По този начин се прикрива руският произход на нефта преди доставката му до пристанища в ЕС.
Операцията е заснета и документирана от журналист на “Українська правда”.
Екипът на Бесарабски фронт преведе на български и монтира частта касаеща операцията в България.
Видео как работи руският сенчест нефтен флот в България през 2024:
Изключението за България и неговите последици
През 2022 г. Европейската комисия разреши на България да продължи да внася руска нафта до края на 2024 г., за да гарантира енергийната си сигурност. Въпреки това, според доклад на антикорупционната организация „Global Witness“, през 2023 г. България е внесла повече руска нафта, отколкото е било необходимо за вътрешни нужди. За първите 10 месеца на 2023 г. рафинерията „Росенец“ е преработила близо 5 милиона тона нафта, генерирайки над 1 милиард евро данъчни приходи за руския бюджет. Част от тези средства, според изявленията на Владимир Путин, са били насочени към финансиране на групировката „Вагнер“.
Българското правителство обяви планове за намаляване на вноса на руска нафта с 80% до края на 2023 г. и пълно прекратяване на вноса до октомври 2024 г. Реалността обаче показва, че прехвърлянията на руска нафта продължават дори през ноември 2024 г.
Как функционира сенчестата схема?
Наблюденията на танкерите „Lipari“ и „Stamos“ разкриват, че трансферите на нефт се осъществяват извън пристанищните зони. След приключване на операциите, „Lipari“ се връща в Новоросийск, докато „Stamos“ отплава към пристанище в ЕС, без официално да посочва руския произход на товара.
На 16 ноември наблюдатели документират, че „Stamos“ е разтоварил нефт на база „Лукойл“ в Бургас. От шестте резервоара на базата, два са били вече запълнени, което потвърждава продължаващото използване на руска нафта, въпреки правителствените обещания за съкращаване на вноса.
Защо е важно?
Въпреки санкциите и изявленията за ограничаване на руската нафта, сенчестите схеми позволяват на Кремъл да продължава да печели милиарди евро, които се използват за финансиране на агресията срещу Украйна. Трансферите в открито море, регистрациите на танкери в трети страни и ползването на изключения за България правят контрола върху спазването на санкциите изключително труден.
Оригиналното видео на Українська правда може да се види тук: